mandag 21. mars 2016




 Oppgave Film-Noir


En oppgave i "Film og digital video"-emne ved Høgskolen i Sørøst Norge, Notodden



Her skulle vi lage vårt eget manus, og tenke på hvordan vi ville filme de ulike scenene.
Jeg satte opp en del detaljer som jeg valgte Ã¥ ta bort igjen siden det begrenset film omrÃ¥der, og tidspunkter. Det skulle jobbes med lyssetting, og lydarbeid, og jeg ville filme ute pÃ¥ kvelden med lampe for Ã¥ fÃ¥ til skyggeeffekter, og ogsÃ¥ en del inne. Her ble noe av filmen uklar siden jeg ikke klarte Ã¥ fÃ¥ til nok lys, og mÃ¥tte da bruke ISO. Det ble en del utfordringer siden jeg ønsket Ã¥ filme utpÃ¥ dagen, og det ble fort for mørkt. Jeg filmet med stativ, for Ã¥ fÃ¥ til gode bevegelser, men det var vansklig Ã¥ fÃ¥ det sÃ¥ bra som jeg ønsket, jeg kommer til Ã¥ fortsette med stativ, men ogsÃ¥ bruke løsninger med hjul videre i studiet. Jeg har satt inn noen bilder som skulle understreke det som skjedde i filmen, og valgt og ha tekst som tale, og bare jobbe med musikken  som lyd.


 Her er det en link med bilder fra Noir filmer:





Etter å ha filmet de klippene jeg ønsket, måtte jeg legge det inn i ulike undermapper under oppgavemappa. Da ble det mye ryddigere å få med seg de ulike tingene inn i Premierere Pro.






Her har jeg satt sammen det jeg har filmet, foto, musikk,tekst, og rulletekst.
Det er egne spor for film og lyd, så det er enkelt og jobbe med justeringer for hvordan man ønsker at det skal bli. Er det noe som skal kuttes ned, kan det velges mellom å dra klippet innover, eller dele det opp i flere biter. Her skulle jeg gjøre filmen om til sort/hvitt, så jeg måtte gå inn på video effects, image control, og black & white. Markere det jeg ønsket å forandre, og så dobbelklikke på black& white. Jeg måtte også jobbe litt med formatet, og gikk da inn på effect controls, video effects,motion, og justerte på scale, og position.
Etter Ã¥ ha flyttet klipp, lyd, og tekst pÃ¥ plass,lagret jeg ved Ã¥ gÃ¥ pÃ¥ file,export, media, og sÃ¥ export. 

 Her er mitt manus som jeg skrev før jeg hadde begynt Ã¥ filme.

Inspektør Møller
Manus:
Hvalen:
 ” Enda et brev!?” ” Jeg orker ikke!, nÃ¥ mÃ¥ hun slutte!”
Another letter?! Im so sick of it! She has to stop

Gloria:
 ”Hallo?” ”Halloooo? Er det noen der?!”
Hello?! Is it someone there??

Møller:
 ”Fikk du et svar?”
Did you get any answers?

Gloria:
 ”nei”
No
Gloria:
 Sees vi snart igjen?”
Do we meet again?

Møller:
”Er dere i rute? Ja vel!”
Are you ready? Okay!

Møller:
”Jeg gir beskjed sÃ¥ fort jeg vet noe. Men ikke gi opp Hvalen! Det er viktig!”
I will tell it to you as soon as I know. Don’t give up Hvalen! It’s important!

Gloria:
 ”Hallo?”
Hello?

Hvalen:
”Er vi ferdige nÃ¥!?”
Are we done?!

Møller:
 ”Er dere i rute spurte jeg!? Han har vært her! Hun mÃ¥ inn, nÃ¥!”
I asked you if you’re ready?! He’s been here! She has to go in. Now!
Møller:
”Huff, er lei for det. Jeg fikk tillatelsen om Ã¥ fÃ¥ gÃ¥ inn i leiligheten hans tidligere i dag, tenkte jeg skulle si det til deg i parken. Han ble hentet for en time siden, han hadde tatt en overdose, og er død .”
I’m so sorry. I got the permit to look at his apartment today. I wanted  to tell you in the park. He did take a overdose, and died .

 Gloria:
 ”Takk”
Thank you
Gloria:
”Er det mulig Ã¥ fÃ¥ sette opp en ny?”
Is it possible to set up a new contract?


-The End-



 



Dette var en veldig fin oppgave, har lært mye om det og planlegge alt fra steder det skal filmes, utstyr, og få det til å passe med dem som skal filmes. Mye å tenke på for og få de opptakene man ønsker, men det tar enda lengre tid å redigere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar